Baal je er ook zo van als een van je medewerkers zich ziek meldt, juist als het druk wordt op je afdeling?

 

 

Valkuil

Heel begrijpelijk, zeker als iemand uitvalt met spanningsklachten en er ‘aan de buitenkant’ niets aan hem of haar te zien is, kan het best lastig zijn om de arbeidsongeschiktheid ook te accepteren. Maar trap niet in de valkuil, dat je jouw probleem met de bezetting afwentelt op je zieke medewerker!

Bedenk dat iemand zich vrijwel nooit ‘zo maar’ ziek meldt! Vaak zijn spanningsklachten het gevolg van problemen in de privé sfeer of op het werk die er langzaam ingeslopen zijn en die de medewerker lange tijd genegeerd heeft. Juist in die gevallen is het van essentieel belang dat je je medewerker niet met wantrouwen tegemoet te treedt en je empathisch opstelt!

Empathische benadering

Als HR manager/consultant heb ik vaak van leidinggevenden te horen gekregen, dat ik te soft zou zijn in de ‘aanpak’ van zieke werknemers. Ik ben er niet alleen van overtuigd maar heb ook in de praktijk bewezen, dat een empathische benadering van een zieke werknemer veel meer oplevert dan die zgn. ‘harde’ aanpak.

En ja, dan kan het wel wat langer duren dan je gehoopt had dat je medewerker weer terug is op het werk. Als je je medewerker onder grote druk zet weer snel aan het werk te gaan, loop je het risico dat hij/zij zich binnen afzienbare tijd weer moet afmelden. Vaak zijn de klachten dan nog ernstiger en duurt het herstel van de medewerker langer. Dus wat heb je dan gewonnen?

Als een zieke medewerker gehoor vindt voor zijn of haar klachten en zijn/haar verhaal bij je kwijt kan, voelt hij/zij zich ook serieus genomen. Dat is voor ieder mens essentieel. Als leidinggevende draag je ertoe bij dat hij/zij zich veiliger zal voelen en er minder tegenop zal zien weer naar de werkplek terug te keren.

Hulp

Heb je moeite met een verzuimgesprek met je zieke medewerker of weet je niet precies hoe je het aan moet pakken? Laat het me weten. Ik ondersteun en begeleid je graag, zodat jij en je medewerker er beter uitkomen!